Wat is Masterskip?
Masterskip is een Nederlandse organisatie die al sinds 2012 wereld- en zeilreizen organiseert voor jongeren tussen 14 en 17 jaar. Samen met 29 andere trainees (leerlingen die meedoen aan Masterskip), de crew van het zeilschip en 4 leerkrachten zeil je 5-8 weken lang op de oceaan. Jaarlijks gaan er 300 leerlingen daarom is dit zo een unieke kans.
Een wereldreis tijdens schooltijd
Deze reis vindt plaats tijdens het schooljaar, hierdoor heb je gedurende je reis zelfstudie. Je hebt 4 à 5 uur zelfstudie 6 dagen in de week. Op zaterdag wordt je zelfstudie getest door het maken van toetsen. Er zijn 4 leerkrachten aan boord voor als je hulp nodig hebt, zij volgen ook jouw planning op. Want je mag geen achterstand hebben als je terugkomt.
Dagindeling
Naast de zelfstudie, moet je de boot iedere dag 1 uur kuisen. Daarnaast heb je ook nog andere boottaken zoals engine check (je controleert hoeveel benzine je nog hebt), sailwatchen (je houdt samen met een groepje de wacht dat je nergens tegen aan zeilt), ankerwatchen ( hetzelfde als sailwatchen maar dan als je stil ligt, dan let je er op dat je niet wegdrijft, want vaak kun je geen anker gebruiken omdat de bodem te diep is). Je hebt ook nog workshops en excursies, de workshops hangen af van de leerkrachten die mee zijn. Tijdens excursies bezoek je lokale bedrijven, plantages, lokale zeilclubs… Zondag is het Lazy day, dan moet je niet studeren en mag je uitrusten.
Doel van Masterskip
Het doel van Masterskip is om de theorie die je aan boord/ in je boeken leert, toepast. Bv. de crew is Deens dus je communiceert met hun in het Engels , je leert navigeren, je leert over kolonisatie…Daarnaast leer je verschillende dingen die je niet op school leert zoals aero- en hydrodynamica, het zeeleven, koraal… Door de zelfstudie leer je beter plannen en zelfstandig zijn. Je leert samen werken want je doet alles in groep, hierdoor verbeteren je sociale vaardigheden.
Weekindeling
Tijdens de eerste 2 weken, leer je zeilen en hoe het schip werkt. Week 3 en 4 loop je mee met de crew. Dit kan de scheepsarts zijn, de kok, matroos…. Op het einde van de 4de week ‘solliciteer’ je voor 1 van deze rollen op het schip, dit gebeurd in het Engels. In week 5 en 6 voer je dan deze rol uit. Samen met de 29 trainees bestuur je het schip, de crew springt enkel bij als er iets niet lukt.
Waarom wil ik mee?
Ik zou heel graag meegaan omdat ik het een unieke kans vind. Daarnaast brengt dit heel veel bij tot mijn persoonlijkheid. Doordat je 5-8 weken weg bent, ga je je tijd nuttiger besteden (je hebt enkel wifi op de boot tijdens zelfstudie). Daarnaast ben je heel lang in de natuur en op zee, hierdoor creëer je nieuwe inzichten. Je leert veel meer dan wat je op school leert en je onthoud het beter omdat je een ervaring kunt aankoppelen. Het is een andere manier van leren , die voor mij van pas komt want ik zit niet graag stil. Daarnaast hou ik ervan om nieuwe culturen te leren kennen, aan land maak je interactie met de lokale bevolking, zie hoe zij leven. Doordat je interactie met de lokale bevolking hebt zie je veel beter hoe zij leven, hoe hun culturen is, dan als je op vakantie naar daar zou gaan.
Ecologisch en biologisch
Op het schip, moet er zo ecologisch na mogelijk gedacht worden. Op de boot is het de bedoeling dat de ecologische voetafdruk zo laag mogelijk blijft. Daarom mag je maar 1 minuut per dag douchen, deze mag je wel opsparen. Je moet biologisch afbreekbare shampoo gebruiken. Het doel is om geen voedselverspilling te hebben. Daarnaast krijgen we nog workshops over het belang van ecologische en biologische producten en jammer genoeg zal ik ook het gevolg zien als je hier geen rekening mee houdt.
Ontwikkeling van persoonlijkheid
Je stapt op de bus met 19 trainees die je niet kent, en uiteindelijk stap je van de bus met een nieuwe familie. Je leert je mede – trainees kennen maar ook jezelf. Masterskip heeft een grote invloed op je persoonlijkheid. Tijdens mijn reis creëer ik nieuwe inzichten, talenten, eigenschappen…. Het zijn verhalen die me voor altijd bij zullen blijven. Niet enkel het avontuur, maar ook de rollercoaster er naartoe. Het is zoals het opzetten van een project: het begint met je ouders en school te overtuigen. Eénmaal je toestemming hebt, kun je beginnen met je project uit te werken en een website te ontwerpen. Dit gebeurt niet zonder tegenslagen, op de momenten dat iets niet lukt mag je niet opgeven, je moet blijven doorzetten. Als je dat doet zie je uiteindelijk dat het lukt en kun je genieten van het resultaat.